10 MAKANAN KEGEMARAN YANG MAMPU MENGGEMUKKAN ANDA

Thursday, August 28, 2014
Malaysia sebuah negara yang sangat unik, unik dari segi kepelbagaian bangsa yang terdapat di Malaysia..termasuklah keunikan dari segi makananya. Sememangnya dikalangan kita sangat suka dengan pelbagai makanan yang terdapat di Malaysia. Tak salah lah kalau penduduk di Malaysia adalah antara yang TERGEMUK di Asia Tenggara...:)




Anda nak tahu tak apakah makanan yang mampu membuatkan anda GEMUK, MONTEL, BOROI dan sebagainya :

1. NASI LEMAK
  • Kegemaran rakyat Malaysia termasuklah orang yang menulis nih..:). Hidangan nasi lemak mengandungi (lemak, protein & karbohidrat) 390 kalori, ini tidak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kacang. Hidangan lengkap lebih kurang 450-500 kalori. Kalau anda jenis makan bertambah seperti ayam goreng (240 kalori), sambal sotong ( 170 kalori) atau lauk-lauk lain. Agak-agak anda macamana ye??? 

2. ROTI CANAI
  • Roti canai sekeping tak cukup, nak puas makan 2 keping. Tapi tahu tak sekeping roti canai kalorinya berapa?? sekeping 300 kalori, kalau 2 keping 600 kalori. Nak BAKAR 600 kalori ni, anda kena berlari 90 minit tau!!! ni confirm, lepas lari keluar balik la jawabnya :)

3. NASI GORENG
  • Satu pinggan nasi goreng mengandungi 630 kalori. Sebab nasi tu digoreng dan ditambah dengan bahan seperti telur, ayam dan sedikit sayur, menjadikan ianya kurang mengandungi khasiat.

4. AIS KRIM
  • Kalau panas-panas makan ais krim memang sedap kan. Tapi 2 scoop ais krim mengandungi 380 kalori.

5. BURGER
  • Burger kaya dengan karbohidrat, Protein (patty), lemak. Satu hidangan burger mengandungi 475 kalori. Kalau tambah keju, mayonis, sos cili, yang special ada telur pulak..agak-agak berapa kalorinya ye??

6. MEE KARI
  • Mee campur dengan kari bersantan..hmmm...memang sedap. Tetapi jumlah kalorinya 500 kalori. tak campur bahan-bahan sampingan seperti telur, ayam, sambal dan macam-macam lagi.

7. MAKANAN BERGORENG
  • Kebanyakkan makanan bergoreng seperti pisang goreng, kandungan kalori adalah 170 kalori. Untuk mereka yang sedang berdiet makanan bergoreng memang tak sesuai, sebab kadang kala ia di goreng dengan menggunakan minyak yang sama. 

8. WHOLE MILK
  • Susu penuh krim memang tidak sesuai untuk anda. Kandungan lemaknya sangat tinggi dan ia memberikan anda kalsium, anda dinasihatkan untuk menukar kepada susu yang kurang kandungan lemak atau rendah lemak.

9. ROTI
  • Kadang kala orang salah faham tentang roti, ada yang mengatakan roti tidak menggemukan. Sebenarnya roti tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. Sekeping roti mengandungi 80 kalori. Tukarlah kepada roti wholemeal sekeping hanya 50 kalori sahaja.

10. MAYONIS
  • Suku cawan mayonis mengandungi 360 kalori dan 40 gram lemak. Sekiranya anda pengemar mayonis tegar, kurangkan lah ye.


Saya Agen L'AROME APPLE STEM CELL SLIMMING SERUM JOHOR BAHRU & PASIR GUDANG.
COD Kg Melayu Majidee, Kg Bendahara, TESCO Tebrau, AEON Tebrau, Plaza Angsana, Giant Taman Suria (Southern City), Larkin Perdana, Pasar Larkin, AEON Permas Jaya, Kip Mart Masai (Pasir Gudang)

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM 012 9950402
Email julaizaharun@gmail.com
FB : L'arome Johor Bahru

AGEN DIPERLUKAN DISELURUH NEGARA !!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...